Nafarroako Gobernuak azpimarratu du AHTaren etorrera funtsezkoa dela, lotura Gasteiztik ala Ezkiotik izan
Nafarroako Gobernuari Nafarroaren interesak Madrilgoen menpe jartzea leporatzen dion Navarra Sumaren interpelazio bati erantzun dio
Bernardo Ciriza Nafarroako Gobernuko Lurralde Kohesiorako kontseilariak ostegun honetan adierazi duenez, "funtsezkoena" abiadura andiko trena Nafarroara iristea da, eta Euskal Y-arekin lotura Ezkiotik edo Gasteiztik egiten den "ikusteke dagoela” adierazi du.
Cirizak Navarra Sumaren interpelazio bati erantzun dio kontrolerako Osoko Bilkuran, eta ziurtatu du Nafarroako Gobernua lanean ari dela "gaia berriro bultzatzeko", eta hainbat bilera egin dituela Ministerioarekin eta Eusko Jaurlaritzarekin, "modu diskretuan" jorratzeko. 2018an, ofizialki, bi alternatiba aztertu ziren, Gasteiz eta Ezkio, eta De la Serna ministroak (PP) aurreratu zuen ondoen baloratutako alternatiba Gasteizkoa zela. “Horren aurrean, hemengo batzuek ez zuten txintik ere esan. Batzuen demagogia maila harrigarria da", esan du Navarra Sumari erreferentzia eginez.
Kontseilariak adierazi du, bestalde, Miguel Sanz Gobernuko eta UPNko presidente ohiak bere garaian adierazi zuela AHTa 2012an iritsiko zela Iruñera. "Ez dut zalantzarik Sanzek eta UPNk prestazio handiko trenarekin duten borondate politikoaz, baina bilakaera oso bestelakoa izan da. Hori izan da abiapuntua, eta legegintzaldi honetan aurrera egin ez dela esaten duenak gezurra dio, eta oso modu lotsagabean gainera. Oso urrats garrantzitsuak eman dira", errepikatu du.
Bernardo Cirizak azaldu duenez, "Ministerioko eta Adifeko arduradunekin etengabeko bilerak izan ditu, Gobernuak azpiegitura horrekiko duen interesa argi geratu da eta Estatuko Aurrekontu Orokorretan islatu da. Europako funtsen etorrera erabakigarria izango da AHTa Iruñerrira iristeko. 145 milioi euro izango dira zero zatirako eta Tafalla eta Campanas arteko zatirako", esan du, eta Foru Gobernu honek "AHTaren lanak beste inork ez bezala bultzatu" dituela azpimarratu du.
Kontseilariak Etxabakoizko geltokiari buruz ere hitz egin du, eta honako hau adierazi du: "lehentasunezkoa da bere hiri-integrazioa. Eraikina nasetan kokatuko da, maila batean edo bitan banatu ahal izango da, eta gai horretan Ministerioarekin egingo ditugun bileretan sakonduko dugu. Eraikin berriaren inguruan trenbide-plataformaren kilometro bat inguru estaliko da, funtsezko gaia da", adierazi du. Geltokirako gehieneko inbertsioa 67 milioi eurokoa izango da. "Eremu hau Campanas-Zuasti tartearen barruan dago, eta zati horren informazio-azterlana idazten ari dira, eta 2023ko lehen hiruhilekoan jendaurrean aurkeztu ahal izango da", adierazi du.
Javier Esparzak (Navarra Suma) kritikatu du Cirizak ez duela erantzun Nafarroako Gobernuak Ezkio edo Gasteiz bidezko konexioaren alde egiten duen. "PSOErentzat ez da garrantzitsua AHTa Nafarroara iristea, eta egunero ari da hori erakusten; erabateko utzikeria dago, presidentearengandik hasita, kontseilariarengandik jarraituta eta Madrilen daukagun Gobernuarengandik jarraituta. Madrili eta EH Bilduri interesatzen zaien guztiari erabateko segidismoa dago Nafarroatik. Kontua da AHTa Madrilek esaten duen tokitik iritsiko dela eta lotuko dela, merkeen, eta EH Bilduk esaten duenean, oso poliki. Guk zuek egiten ari ez zaretena egingo dugu eta Nafarroarentzat posiziorik onena defendatuko dugu".
Horrela, Navarra Sumako bozeramaileak AHTaren eta Euskal Y-aren arteko lotura Ezkiotik egitea eskatu du, eta ez Gasteiztik, eta PSNk hauteskunde programan konexioa Ezkiotik egitea defendatzen zuela adierazi du. "Iruditzen zait PSOEk ez duela Nafarroan inbertitu nahi, EH Bilduk ez duela nahi AHTa Nafarroan egitea, eta Foru Gobernuak batzuek eta besteek esaten dutena egingo duela, baina inolaz ere ez herritar guztiei interesatzen zaiena. Lotura Gasteiztik egiten bada, Nafarroa bigarren mailako bide bihurtuko da", berretsi du.
Esparzak Chiviteri galdetu dio ea "Nafarroako trenbidea bigarren mailako bide bihurtzea ahalbidetu zuen presidente gisa historiara pasatu nahi duen. Utzi Madrili hainbeste begiratzeari eta has zaitezte nafarrengan pentsatzen, horrela bada, gure babesa izango dute eta bestela aurrean izango gaituzte”.
Jorge Aguirrek (PSN) azpimarratu duenez, kontseilariak "zifrak, konpromisoak eta ekintzak aurkeztu ditu, eta horrek ematen dio min Navarra Sumari". Aguirrek adierazi duenez, UPNren, Ciudadanosen eta PPren koalizioak "bere mamuak dakarzkigu, gure erkidegoarentzako zorigaiztoko nahiak, horrekin boto mordoa aterako dutela pentsatuz", eta sozialistek AHTrekin duten "konpromisoa zalantzarik gabekoa" dela berretsi du. “Egokiagoa da azpiegitura honen garapenaren alde egitea, Espainiako Gobernua eta Nafarroakoa egiten ari diren bezala”.
Uxue Barkosek (Geroa Bai) adierazi duenez, Navarra Sumak "gai hau propaganda politikoaren totema bihurtu du, baina Gobernuan egon zenean gauzak nahiko gutxi egiten zuen aurrera. Oposizioan egon den azken zazpi urteetan, ezer egin ez izana leporatu die Gobernuei". Nolanahi ere, Gasteizekiko loturak "bigarren mailako bide batean uzten gaitu, eta ez du Europa kontinentalarekiko lotura atlantikoaren aldeko apusturik egiten. Moncloan nor dagoen alde batera utzita, argi dago Geroa Baik Nafarroaren interesen alde egiten duen apustua konbentzitua eta murriztezina dela", esan du.
Adolfo Araizek (EH Bildu) adierazi duenez, bere taldearen kezka "ez da Ezkio edo Gasteiz", abiadura handiko trenaren proiektua bera baizik, eta horren aurrean "tren sozial baten" aldeko apustua egin du. Araizek Trenaren aldeko Nafarroako Plataformak aurkeztutako alternatibaren aldeko apustua egin du: "tren publiko eta sozial baten aldeko alternatiba da, eta 200 kilometro orduko abiaduran zirkulatzea ahalbidetzen duten hobekuntzak dituzten azpiegituretan oinarritzen da; inbertsio global txikiagoa dakar, azpiegiturak nabarmen hobetzen ditu, baliabideak optimizatzen ditu lehendik dagoen bide bat modernizatzean, mantentze txikiagoa dakar, eta gauzatzeko eta martxan jartzeko epe laburragoak dakartza".
Ainhoa Aznárezek (Podemos-Ahal Dugu) uste du "kea" egon dela Nafarroan abiadura handiko trenari dagokionez, eta ohartarazi du Frantziak ez duela "zentimetro bat gehiago ere eraikiko abiadura handian 2039ra arte. Bidaia zoragarria egingo dugu. Navarra Suma Euskal Herriaren babesle izango da, Tuteran hasi eta Iruñera, handik Gasteizera, Bilbora eta Donostiara doan bidaia batekin". Aznarezek berretsi egin du Podemosek AHTa gaitzesten duela, bere ustez, "ingurumena suntsitzea eta trenbide-sistema desegitea" ekarriko duelako.
Marisa de Simón Izquierda-Ezkerrako bozeramaileak ere baztertu egin du abiadura handiko eredu hori, "ingurumenaren, ekonomiaren eta gizartearen ikuspegitik jasanezina zaigulako. Trenbide publiko, sozial, lurraldearen egituratzaile, iraunkor eta eraginkor baten aldeko apustua egiten dugu, herritarren eta salgaien mugikortasun-beharrei erantzungo diena. AHTa ez da ez publikoa, ez soziala, ez lurraldearen egituratzailea, ez die zerbitzurik ematen herri txiki eta ertainei ".